Οι ψυχοθεραπευτές συχνά πιστεύουν πως, επειδή οι ίδιοι έχουν μια προσωπική ηθική, αυτόματα θα συμπεριφερθούν ηθικά και στο επαγγελματικό τους πλαίσιο. Επιπλέον, θεωρούν ότι τα ηθικά ζητήματα εμφανίζονται σπάνια, συνήθως με τη μορφή μιας κρίσης και ότι υπάρχει μία μόνο σωστή απάντηση στην κάθε περίπτωση. Ωστόσο, η τήρηση του απορρήτου, ιδιαίτερα όταν εργαζόμαστε με παιδιά, οικογένειες ή ζευγάρια, η χαλάρωση και η παραβίαση των ορίων της θεραπείας, τυχόν παράλληλες σχέσεις θεραπευτή-πελάτη καθώς και η αυτοαποκάλυψη του θεραπευτή αποτελούν καθημερινές δεοντολογικές προκλήσεις που ενδέχεται να δυναμιτίσουν τη θεραπεία. Σε αυτό το workshop θα συζητήσουμε πραγματικά περιστατικά που αφορούν συνηθισμένα ηθικά διλήμματα και θα αναφερθούμε στους πλέον κατάλληλους θεραπευτικούς χειρισμούς για την πρόληψη ή τη διευθέτησή τους.
Η κλινική εργασία με άτομα τα οποία πάσχουν από χρόνια νοσήματα διαφοροποιείται σε αρκετά σημεία από την κλινική εργασία με ψυχιατρικούς ασθενείς, γιαυτό το λόγο έχει δημιουργηθεί ο κλάδος της κλινικής ψυχολογίας υγείας ο οποίος εξειδικεύεται σε αυτόν τον τομέα. Στόχος του σεμιναρίου είναι: Να εισάγει τους συμμετέχοντες στις ιδιαιτερότητες της κλινικής εργασίας με τους σωματικά πάσχοντες. Να βοηθήσει τους συμμετέχοντες να δημιουργήσουν ένα πλαίσιο επεξεργασίας πληροφοριών και λήψης αποφάσεων όταν εργάζονται με σωματικά πάσχοντες. Να προσφέρει πρακτική γνώση και δεξιότητες από τον χώρο της κλινικής ψυχολογίας υγείας. Τα σεμινάρια απευθύνονται σε ψυχολόγους οι οποίοι προσφέρουν κλινικές υπηρεσίες σε άτομα με χρόνιες ασθένειες σε ενδονοσοκομειακό ή εξωνοσοκομειακό πλαίσιο.
Ένα μικρό παιδί βρίσκεται συχνά αντιμέτωπο μεμικρές και μεγάλες απώλειες πολύ νωρίς στη ζωή του.
Η μητέρα που φεύγει για να πάει στη δουλειά, το ζωάκι που πεθαίνει, ένα διαζύγιο, μια ασθένεια, ένας θάνατος. Οι απώλειες στα παιδιά, αν δεν μιληθούν ώστε να γίνουν κατανοητά, μπορούν να λειτουργήσουν τραυματικά και να αφήσουν αποτύπωμα στον ψυχισμό του που θα το συνοδεύει και στην ενήλικη ζωή του. Πολλά από τα συμπτώματα των ενηλίκων ( δυσκολίες με τον ύπνο, κρίσεις πανικού, φοβίες, καταθλίψεις, εξαρτήσεις, προβλήματα στις σχέσεις) κρύβουν από πίσω ένα ανεπίλυτο και παγωμένο πένθος.
Τον τρόπο που βιώνουν τα παιδιάμια απώλεια ανάλογα με την ηλικία τους.
Τη στήριξη που χρειάζονται έτσι ώστε να μετασχηματίσουν μια δύσκολη εμπειρία σε αυθεντικήψυχική ανθεκτικότητα.
Τον τρόπο με τον οποίο δουλεύουμε με ενήλικες που έχουν παγωμένα πένθη από την παιδική και εφηβική τους ηλικία.
Σε ποιους απευθύνεται?
Οι γνώσεις που προσφέρονται σε αυτό το κλινικόεργαστήριο – σεμινάριο Ψυχολογίας είναι χρήσιμες τόσο για παιδαγωγούς και θεραπευτές παιδιών όσο και ενηλίκων. Επιπλέον, μας δίνουν χρήσιμα εργαλεία για τον τρόπο αντιμετώπισης μιας απώλειας στη ζωή ενός παιδιού. Μπορείτε να φέρετε και δικά σας περιστατικά για συζήτηση. Το εργαστήριο είναι ανοιχτό σε όλους όσους ασχολούνται με τη θεραπεία ενηλίκων και παιδιών, όπως και όσους ασχολούνται γενικά με παιδιά (κοινωνικούς λειτουργούς, εκπαιδευτικούς κλπ). To εργαστήριο θα διεξαχθεί μέσω της πλατφόρμας zoom, η διάρκειά του είναι 12 ώρες και δίνεται βεβαίωση παρακολούθησης.
Για οποιαδήποτε ερώτηση και αιτήσεις συμμετοχής για το κλινικό εργαστήριο και άλλα σεμινάρια ψυχολογίας καλέστε στο τηλέφωνο 2310 851 343 ή στείλτε email στην διεύθυνση ipsy@otenet.gr – Τάνια Αναγνωστοπούλου, Ph.D., Κλινική Ψυχολόγος.
Πότε είναι έτοιμος ο πελάτης να φύγει από τη θεραπεία; Αυτό είναι ένα ερώτημα που απασχολεί πολλούς αρχάριους αλλά και έμπειρους θεραπευτές και είναι ένα σημείο καμπή για μια επιτυχημένη θεραπεία.
Σε αυτό το σεμινάριο θα συζητήσουμε τις ενδείξεις όπως διαφαίνονται ήδη από την αξιολόγηση και την αρχική φάση για μια πρόωρη διακοπή της θεραπείας ή για δυσκολίες στον αποχωρισμό από τον θεραπευτή θα αναφερθούμε σε πρακτικά ζητήματα του τέλους της θεραπείας ( τι γίνεται όταν ο πελάτης χειροτερεύει ξαφνικά; θα ζητήσουμε από τον πελάτη να επιστρέψει για αξιολόγηση σε τακτά διαστήματα; τι θα κάνουμε αν ο πελάτης δηλώσει απογοητεύμενος από τη θεραπεία; με ποιον τρόπο εμείς αποχαιρετάμε στην προσωπική μας ζωή; ) θα εξετάσουμε κλινικά περιστατικά όπου η θεραπεία φαίνεται να χρονίζει χωρίς λόγο ή αντίθετα διακόπτεται πρόωρα και θα συζητήσουμε τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα των βραχυπρόθεσμων και των μακροπρόθεσμων θεραπειών.
Στη ζωή μας συχνά ερχόμαστε αντιμέτωποι με αναποδιές και απογοητεύσεις. Οι στόχοι και οι επιθυμίες μας μπλοκάρονται είτε από τις συνθήκες της ζωής μας είτε από την αναβλητικότητα και την αδράνειά μας. Βρισκόμαστε “στο ίδιο έργο θεατές” παρόλο που μας έχει κουράσει. Ποιος είναι ο δράκος που πρέπει να αντιμετωπίσουμε; Ποια κακιά μάγισσα μας κρατάει σκλαβωμένους; Τι μας εμποδίζει να πραγματοποιήσουμε τις επιθυμίες μας; Σε αυτό το σεμινάριο αυτογνωσίας θα χρησιμοποιήσουμε τη σοφία των παραμυθιών και τις θεωρίες της ψυχανάλυσης για να ανιχνεύσουμε τα βασικά μοτίβα της ζωής μας.
Υπάρχουν άνθρωποι που φέρνουν στην ψυχοθεραπεία ένα τεράστιο ψυχικό αδιέξοδο και μας ταξιδεύουν στη « ζώνη του λυκόφωτος», πέρα από τις θεωρίες μας και τις συνήθεις πρακτικές μας. Η αυτοκαταστροφικότητα μεσουρανεί. Στη θεραπεία το γλυκό κορίτσι που περίμενε στην αναμονή μεταμορφώνεται σε καμικάζι ζωσμένο με εκρηκτικά, έτοιμο να πατήσει το κουμπί και να τινάξει τα πάντα στον αέρα. Ένα άλλο κορίτσι πηγαίνει τραγουδώντας και γνωρίζοντας τις καταστροφικές συνέπειες της πράξης της να βάλει το κεφάλι της «στον πάγκο του χασάπη».
Τέτοιες καταστάσεις μας προκαλούν φρίκη και απόγνωση, δεν έχουμε καμία πυξίδα για το πώς να σκεφτούμε ή να δράσουμε για να βοηθήσουμε. Τα λόγια μας δεν φτάνουν στα αυτιά τους, δεν ακουμπούν την ψυχή τους. Καμία θεραπευτική προσέγγιση δεν μπαίνει στη ζώνη του λυκόφωτος, είναι η επικίνδυνη ζώνη, η περιοχή της « συνειδητής ψύχωσης»: παρόλο που ορισμένες συμπεριφορές τους αγγίζουν την ψύχωση, οι άνθρωποι αυτοί συνεχίζουν και λειτουργούν κανονικά στη ζωή τους.
Στο twilight zone οι μαύρες τρύπες καταπίνουν ανθρώπινες ζωές αλλά γεννούν και θαύματα:
Η γυναίκα με τον καρκίνο τελικού σταδίου τελείως αναπάντεχα συνεχίζει να ζει. Σε αυτό το κλινικό εργαστήριο θα δούμε περιπτώσεις ανθρώπων που μας μεταφέρουν στη ζώνη του λυκόφωτος και θα συζητήσουμε τρόπους προσέγγισης και κατανόησης αυτών των φαινομένων. Μπορείτε να φέρετε και δικά σας περιστατικά για συζήτηση.
Οι περισσότερες θεραπευτικές προσεγγίσεις θεωρούν δεδομένο ότι η πελάτισσα έχει ένα δικό της εσωτερικό κόσμο, έναν εαυτό και την ικανότητα να κάνει σχέσεις- όσο προβληματικά ή μπλοκαρισμένα κι αν είναι αυτά.
Η κλινική εμπειρία, ωστόσο, δείχνει ότι αυτές οι ικανότητες δεν πρέπει να θεωρούνται δεδομένες. Ιδιαίτερα τα άτομα με μεταιχμιακή ή ψυχοσωματική οργάνωση προσωπικότητας παρουσιάζουν εμφανή κενά σε αυτούς τους τομείς.
Στο σεμινάριο θα παρουσιαστεί η δουλειά του Peter Fonagy και των συνεργατών του σε σχέση με τη διαδικασία « ψυχικοποίησης» που λαμβάνει χώρα στα βρέφη και τα βοηθάει να αναπτυχθούν ομαλά. Θα παρουσιαστούν επίσης οι στρατηγικές που χρησιμοποιούμε στη θεραπεία με ενήλικες για να βοηθήσουμε τον πελάτη να αναπτύξει την ικανότητα ψυχικοποίησης, να δημιουργήσει τον εσωτερικό του κόσμο σε αρμονία με την πραγματικότητα και να μπορέσει να ωφεληθεί από τη θεραπεία.