Για ποιο λόγο αρρωσταίνουμε? Για ποιο λόγο πάσχουμε από τη συγκεκριμένη ασθένεια? Αυτό το σεμινάριο επιχειρεί να απαντήσει σε αυτά τα ερωτήματα χρησιμοποιώντας διαφορετικές θεωρητικές προσεγγίσεις- την ψυχαναλυτική ( Franz Alexander, Francoise Dolto, Joyce McDougall), την εναλλακτική ιατρική ( κινέζικη ιατρική και ομοιοπαθητική) και τις σύγχρονες ψυχολογικές έρευνες σε ασθενείς που νοσούν. Οι ασθένειες που θα παρουσιαστούν όσον αφορά τα ψυχολογικά χαρακτηριστικά τους είναι τα καρδιαγγειακά νοσήματα ( υπέρταση και στεφανιαία νόσος), η ρευματοειδής αρθρίτιδα, το άσθμα, η ελκώδης κολίτιδα, το έλκος, οι ημικρανίες και ο καρκίνος. Επιπλέον, τα μέλη του σεμιναρίου θα έχουν την ευκαιρία να συμμετέχουν σε βιωματικές ασκήσεις σχετικά με τα συμπτώματα από τα οποία πάσχουν.
Για ποιον λόγο βλέπουμε εφιάλτες; Γιατί επαναλαμβάνονται τα μοτίβα στα όνειρα, ακόμη και σε διάρκεια πολλών χρόνων; Για ποιον λόγο τα όνειρά μας διακατέχονται από άγχος, ενώ στην καθημερινότητα είμαστε ήρεμοι; Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τα όνειρα για να καταλάβουμε καλύτερα τον εαυτό μας;
Σε αυτό το σεμινάριο θα αναφερθούμε στους μηχανισμούς δημιουργίας των ονείρων, όπως διατυπώθηκαν από τον Freud ( συμπύκνωση, μετάθεση, συμβολισμός).
Θα δούμε επίσης τη θεώρηση των ονείρων από τον Jung και τη θέση του για τα αρχέτυπα, τη συγχρονικότητα και τη δυνατότητα του ασυνείδητου να προειδοποιεί για μελλοντικές εξελίξεις.
Μπορείτε να φέρετε και δικά σας όνειρα για συζήτηση.
Υπάρχουν άνθρωποι που φέρνουν στην ψυχοθεραπεία ένα τεράστιο ψυχικό αδιέξοδο και μας ταξιδεύουν στη « ζώνη του λυκόφωτος», πέρα από τις θεωρίες μας και τις συνήθεις πρακτικές μας. Η αυτοκαταστροφικότητα μεσουρανεί. Στη θεραπεία το γλυκό κορίτσι που περίμενε στην αναμονή μεταμορφώνεται σε καμικάζι ζωσμένο με εκρηκτικά, έτοιμο να πατήσει το κουμπί και να τινάξει τα πάντα στον αέρα. Ένα άλλο κορίτσι πηγαίνει τραγουδώντας και γνωρίζοντας τις καταστροφικές συνέπειες της πράξης της να βάλει το κεφάλι της «στον πάγκο του χασάπη».
Τέτοιες καταστάσεις μας προκαλούν φρίκη και απόγνωση, δεν έχουμε καμία πυξίδα για το πώς να σκεφτούμε ή να δράσουμε για να βοηθήσουμε. Τα λόγια μας δεν φτάνουν στα αυτιά τους, δεν ακουμπούν την ψυχή τους. Καμία θεραπευτική προσέγγιση δεν μπαίνει στη ζώνη του λυκόφωτος, είναι η επικίνδυνη ζώνη, η περιοχή της « συνειδητής ψύχωσης»: παρόλο που ορισμένες συμπεριφορές τους αγγίζουν την ψύχωση, οι άνθρωποι αυτοί συνεχίζουν και λειτουργούν κανονικά στη ζωή τους.
Στο twilight zone οι μαύρες τρύπες καταπίνουν ανθρώπινες ζωές αλλά γεννούν και θαύματα:
Η γυναίκα με τον καρκίνο τελικού σταδίου τελείως αναπάντεχα συνεχίζει να ζει. Σε αυτό το κλινικό εργαστήριο θα δούμε περιπτώσεις ανθρώπων που μας μεταφέρουν στη ζώνη του λυκόφωτος και θα συζητήσουμε τρόπους προσέγγισης και κατανόησης αυτών των φαινομένων. Μπορείτε να φέρετε και δικά σας περιστατικά για συζήτηση.
Στο σεμινάριο αυτό παρουσιάζεται το μοντέλο βραχύχρονης θεραπείας του Malan, και συζητούνται τα κριτήρια επιλογής και τα κλινικά προβλήματα στα οποία μπορεί να χρησιμοποιηθεί αυτό το μοντέλο. Συγκεκριμένα πολύτιμα στοιχεία του μοντέλου είναι η προσεκτική διάγνωση, η εστίαση σε ένα στόχο και η επεξεργασία των θεμάτων του πελάτη μέσα από τη μεταβίβαση.
Στη ζωή μας συχνά ερχόμαστε αντιμέτωποι με αναποδιές και απογοητεύσεις. Οι στόχοι και οι επιθυμίες μας μπλοκάρονται είτε από τις συνθήκες της ζωής μας είτε από την αναβλητικότητα και την αδράνειά μας. Βρισκόμαστε “στο ίδιο έργο θεατές” παρόλο που μας έχει κουράσει. Ποιος είναι ο δράκος που πρέπει να αντιμετωπίσουμε; Ποια κακιά μάγισσα μας κρατάει σκλαβωμένους; Τι μας εμποδίζει να πραγματοποιήσουμε τις επιθυμίες μας; Σε αυτό το σεμινάριο αυτογνωσίας θα χρησιμοποιήσουμε τη σοφία των παραμυθιών και τις θεωρίες της ψυχανάλυσης για να ανιχνεύσουμε τα βασικά μοτίβα της ζωής μας.
Πολλά παιδιά μεγαλώνουν σε δυσμενείς οικογενειακές συνθήκες: εκτίθενται επανειλημμένα σε σκηνές βίας ανάμεσα στους γονείς και συχνά βιώνουν ένα δύσκολο διαζύγιο.
Σε αυτό το σεμινάριο θα διερευνήσουμε τα ακόλουθα ερωτήματα:
Ποιες είναι οι μακροπρόθεσμες επιπτώσεις μιας τέτοιας συνθήκης για τα παιδιά;
Τι είδους σχέσεις συνάπτουν στην ενήλικη ζωή τους και πώς λειτουργούν οι ίδιοι σαν γονείς;
Τι μπορούμε να πούμε στους γονείς που χωρίζουν για να μετριάσουμε τις επιπτώσεις του διαζυγίου στα παιδιά;
Στο πρώτο μέρος του σεμιναρίου θα αναφερθούμε στα πορίσματα σημαντικών ερευνών που παρακολούθησαν τα παιδιά του διαζυγίου για αρκετά χρόνια, καθώς και τις έρευνες παρέμβασης στη διαζευγμένη οικογένεια για να βοηθήσουν τα παιδιά να προσαρμοστούν καλύτερα στη νέα τους ζωή.
Στο δεύτερο μέρος θα αναφερθούμε σε κλινικά περιστατικά ενηλίκων που βίωσαν οικογενειακή βία κατά την παιδική τους ηλικία, καθώς και τρόπους παρέμβασης στο σχολείο και την οικογένεια για τη στήριξη των παιδιών που βιώνουν αυτήν τη στρεσογόνο συνθήκη στη ζωή τους.
Πώς βιώνουν την απώλεια τα παιδιά και πώς να βοηθήσουμε
Ένα μικρό παιδί βρίσκεται συχνά αντιμέτωπο μεμικρές και μεγάλες απώλειες πολύ νωρίς στη ζωή του.
Η μητέρα που φεύγει για να πάει στη δουλειά, το ζωάκι που πεθαίνει, ένα διαζύγιο, μια ασθένεια, ένας θάνατος. Οι απώλειες στα παιδιά, αν δεν μιληθούν ώστε να γίνουν κατανοητά, μπορούν να λειτουργήσουν τραυματικά και να αφήσουν αποτύπωμα στον ψυχισμό του που θα το συνοδεύει και στην ενήλικη ζωή του. Πολλά από τα συμπτώματα των ενηλίκων ( δυσκολίες με τον ύπνο, κρίσεις πανικού, φοβίες, καταθλίψεις, εξαρτήσεις, προβλήματα στις σχέσεις) κρύβουν από πίσω ένα ανεπίλυτο και παγωμένο πένθος.
Τον τρόπο που βιώνουν τα παιδιάμια απώλεια ανάλογα με την ηλικία τους.
Τη στήριξη που χρειάζονται έτσι ώστε να μετασχηματίσουν μια δύσκολη εμπειρία σε αυθεντικήψυχική ανθεκτικότητα.
Τον τρόπο με τον οποίο δουλεύουμε με ενήλικες που έχουν παγωμένα πένθη από την παιδική και εφηβική τους ηλικία.
Σε ποιους απευθύνεται?
Οι γνώσεις που προσφέρονται σε αυτό το κλινικόεργαστήριο – σεμινάριο Ψυχολογίας είναι χρήσιμες τόσο για παιδαγωγούς και θεραπευτές παιδιών όσο και ενηλίκων. Επιπλέον, μας δίνουν χρήσιμα εργαλεία για τον τρόπο αντιμετώπισης μιας απώλειας στη ζωή ενός παιδιού. Μπορείτε να φέρετε και δικά σας περιστατικά για συζήτηση. Το εργαστήριο είναι ανοιχτό σε όλους όσους ασχολούνται με τη θεραπεία ενηλίκων και παιδιών, όπως και όσους ασχολούνται γενικά με παιδιά (κοινωνικούς λειτουργούς, εκπαιδευτικούς κλπ). To εργαστήριο θα διεξαχθεί μέσω της πλατφόρμας zoom, η διάρκειά του είναι 12 ώρες και δίνεται βεβαίωση παρακολούθησης.
Για οποιαδήποτε ερώτηση και αιτήσεις συμμετοχής για το κλινικό εργαστήριο και άλλα σεμινάρια ψυχολογίας καλέστε στο τηλέφωνο 2310 851 343 ή στείλτε email στην διεύθυνση ipsy@otenet.gr – Τάνια Αναγνωστοπούλου, Ph.D., Κλινική Ψυχολόγος.