Το ασυνείδητο της οικογένειας: Αρχέτυπα, οικογενειακά μυστικά και η «μοίρα» του παιδιού
Σε αυτό το σεμινάριο θα εξετάσουμε τη « βαριά» κληρονομιά της οικογένειας προς τους απογόνους της. Τα ταλέντα που κληροδοτεί αλλά και τα τραύματα, τα μυστικά και τις συγκρούσεις που δεν επίλυσαν οι προηγούμενες γενιές.
Στο σεμινάριο θα συζητήσουμε τα ανεπίλυτα ζητήματα των προηγούμενων γενιών μέσα από τη διαμόρφωση των οικογενειακών σχέσεων και της «μοίρας».
Ειδικότερα θα διερευνήσουμε:
Τα αρχέτυπα όπως εμφανίζονται μέσα από τη μητέρα και τον πατέρα
Το αρχέτυπο του μαύρου πρόβατου και του εξιλαστήριου θύματος
Αιμομικτικά μοτίβα στην οικογένεια
Μοτίβα ζήλειας, φθόνου και επιθυμίας θανάτου προς το παιδί
Τον τρόπο με τον οποίο μπορούμε να προσεγγίσουμε τα ανεπίλυτα θέματα της οικογένειάς μας.
Θα παρουσιαστούν κλινικά περιστατικά και μπορείτε να φέρετε δικά σας για συζήτηση.
Πολλά παιδιά μεγαλώνουν σε δυσμενείς οικογενειακές συνθήκες: εκτίθενται επανειλημμένα σε σκηνές βίας ανάμεσα στους γονείς και συχνά βιώνουν ένα δύσκολο διαζύγιο.
Σε αυτό το σεμινάριο θα διερευνήσουμε τα ακόλουθα ερωτήματα:
Ποιες είναι οι μακροπρόθεσμες επιπτώσεις μιας τέτοιας συνθήκης για τα παιδιά;
Τι είδους σχέσεις συνάπτουν στην ενήλικη ζωή τους και πώς λειτουργούν οι ίδιοι σαν γονείς;
Τι μπορούμε να πούμε στους γονείς που χωρίζουν για να μετριάσουμε τις επιπτώσεις του διαζυγίου στα παιδιά;
Στο πρώτο μέρος του σεμιναρίου θα αναφερθούμε στα πορίσματα σημαντικών ερευνών που παρακολούθησαν τα παιδιά του διαζυγίου για αρκετά χρόνια, καθώς και τις έρευνες παρέμβασης στη διαζευγμένη οικογένεια για να βοηθήσουν τα παιδιά να προσαρμοστούν καλύτερα στη νέα τους ζωή.
Στο δεύτερο μέρος θα αναφερθούμε σε κλινικά περιστατικά ενηλίκων που βίωσαν οικογενειακή βία κατά την παιδική τους ηλικία, καθώς και τρόπους παρέμβασης στο σχολείο και την οικογένεια για τη στήριξη των παιδιών που βιώνουν αυτήν τη στρεσογόνο συνθήκη στη ζωή τους.
Στόχος του σεμιναρίου είναι να εισάγει φοιτητές και ειδικευόμενους στους γενικούς στόχους της ψυχοθεραπείας, το πρακτικό πλαίσιο της θεραπείας ( χώρος, χρόνος, αμοιβή) και στον ρόλο του θεραπευτή.
Eρωτήματα τα οποία θα τεθούν στο σεμινάριο:
Σε τι διαφέρει η ψυχοθεραπεία από άλλες σχέσεις? Πόσο πρέπει να διαρκεί η ψυχοθεραπεία? Πότε μια σχέση είναι θεραπευτική? Πoιoς είναι ο ρόλος του θεραπευτή? Πόσο μπορεί να αλλάξει ένα άτομο με την ψυχοθεραπεία? Kάνει πάντα καλό να εκφράζουμε τα συναισθήματά μας? Mήπως με την ψυχοθεραπεία γίνω χειρότερα? Ποια ψυχοθεραπευτική μέθοδος είναι πιο αποτελεσματική? Ποιoς είναι κατάλληλος για ψυχοθεραπεία? Tι χρειάζεται να κάνω για να γίνω καλός θεραπευτής?
Για ποιο λόγο αρρωσταίνουμε? Για ποιο λόγο πάσχουμε από τη συγκεκριμένη ασθένεια? Αυτό το σεμινάριο επιχειρεί να απαντήσει σε αυτά τα ερωτήματα χρησιμοποιώντας διαφορετικές θεωρητικές προσεγγίσεις- την ψυχαναλυτική ( Franz Alexander, Francoise Dolto, Joyce McDougall), την εναλλακτική ιατρική ( κινέζικη ιατρική και ομοιοπαθητική) και τις σύγχρονες ψυχολογικές έρευνες σε ασθενείς που νοσούν. Οι ασθένειες που θα παρουσιαστούν όσον αφορά τα ψυχολογικά χαρακτηριστικά τους είναι τα καρδιαγγειακά νοσήματα ( υπέρταση και στεφανιαία νόσος), η ρευματοειδής αρθρίτιδα, το άσθμα, η ελκώδης κολίτιδα, το έλκος, οι ημικρανίες και ο καρκίνος. Επιπλέον, τα μέλη του σεμιναρίου θα έχουν την ευκαιρία να συμμετέχουν σε βιωματικές ασκήσεις σχετικά με τα συμπτώματα από τα οποία πάσχουν.
Ένα μικρό παιδί βρίσκεται συχνά αντιμέτωπο μεμικρές και μεγάλες απώλειες πολύ νωρίς στη ζωή του.
Η μητέρα που φεύγει για να πάει στη δουλειά, το ζωάκι που πεθαίνει, ένα διαζύγιο, μια ασθένεια, ένας θάνατος. Οι απώλειες στα παιδιά, αν δεν μιληθούν ώστε να γίνουν κατανοητά, μπορούν να λειτουργήσουν τραυματικά και να αφήσουν αποτύπωμα στον ψυχισμό του που θα το συνοδεύει και στην ενήλικη ζωή του. Πολλά από τα συμπτώματα των ενηλίκων ( δυσκολίες με τον ύπνο, κρίσεις πανικού, φοβίες, καταθλίψεις, εξαρτήσεις, προβλήματα στις σχέσεις) κρύβουν από πίσω ένα ανεπίλυτο και παγωμένο πένθος.
Τον τρόπο που βιώνουν τα παιδιάμια απώλεια ανάλογα με την ηλικία τους.
Τη στήριξη που χρειάζονται έτσι ώστε να μετασχηματίσουν μια δύσκολη εμπειρία σε αυθεντικήψυχική ανθεκτικότητα.
Τον τρόπο με τον οποίο δουλεύουμε με ενήλικες που έχουν παγωμένα πένθη από την παιδική και εφηβική τους ηλικία.
Σε ποιους απευθύνεται?
Οι γνώσεις που προσφέρονται σε αυτό το κλινικόεργαστήριο – σεμινάριο Ψυχολογίας είναι χρήσιμες τόσο για παιδαγωγούς και θεραπευτές παιδιών όσο και ενηλίκων. Επιπλέον, μας δίνουν χρήσιμα εργαλεία για τον τρόπο αντιμετώπισης μιας απώλειας στη ζωή ενός παιδιού. Μπορείτε να φέρετε και δικά σας περιστατικά για συζήτηση. Το εργαστήριο είναι ανοιχτό σε όλους όσους ασχολούνται με τη θεραπεία ενηλίκων και παιδιών, όπως και όσους ασχολούνται γενικά με παιδιά (κοινωνικούς λειτουργούς, εκπαιδευτικούς κλπ). To εργαστήριο θα διεξαχθεί μέσω της πλατφόρμας zoom, η διάρκειά του είναι 12 ώρες και δίνεται βεβαίωση παρακολούθησης.
Για οποιαδήποτε ερώτηση και αιτήσεις συμμετοχής για το κλινικό εργαστήριο και άλλα σεμινάρια ψυχολογίας καλέστε στο τηλέφωνο 2310 851 343 ή στείλτε email στην διεύθυνση ipsy@otenet.gr – Τάνια Αναγνωστοπούλου, Ph.D., Κλινική Ψυχολόγος.
Στο σεμινάριο αυτό παρουσιάζεται το μοντέλο βραχύχρονης θεραπείας του Malan, και συζητούνται τα κριτήρια επιλογής και τα κλινικά προβλήματα στα οποία μπορεί να χρησιμοποιηθεί αυτό το μοντέλο. Συγκεκριμένα πολύτιμα στοιχεία του μοντέλου είναι η προσεκτική διάγνωση, η εστίαση σε ένα στόχο και η επεξεργασία των θεμάτων του πελάτη μέσα από τη μεταβίβαση.
Πότε είναι έτοιμος ο πελάτης να φύγει από τη θεραπεία; Αυτό είναι ένα ερώτημα που απασχολεί πολλούς αρχάριους αλλά και έμπειρους θεραπευτές και είναι ένα σημείο καμπή για μια επιτυχημένη θεραπεία.
Σε αυτό το σεμινάριο θα συζητήσουμε τις ενδείξεις όπως διαφαίνονται ήδη από την αξιολόγηση και την αρχική φάση για μια πρόωρη διακοπή της θεραπείας ή για δυσκολίες στον αποχωρισμό από τον θεραπευτή θα αναφερθούμε σε πρακτικά ζητήματα του τέλους της θεραπείας ( τι γίνεται όταν ο πελάτης χειροτερεύει ξαφνικά; θα ζητήσουμε από τον πελάτη να επιστρέψει για αξιολόγηση σε τακτά διαστήματα; τι θα κάνουμε αν ο πελάτης δηλώσει απογοητεύμενος από τη θεραπεία; με ποιον τρόπο εμείς αποχαιρετάμε στην προσωπική μας ζωή; ) θα εξετάσουμε κλινικά περιστατικά όπου η θεραπεία φαίνεται να χρονίζει χωρίς λόγο ή αντίθετα διακόπτεται πρόωρα και θα συζητήσουμε τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα των βραχυπρόθεσμων και των μακροπρόθεσμων θεραπειών.