Για ποιο λόγο αρρωσταίνουμε? Για ποιο λόγο πάσχουμε από τη συγκεκριμένη ασθένεια? Αυτό το σεμινάριο επιχειρεί να απαντήσει σε αυτά τα ερωτήματα χρησιμοποιώντας διαφορετικές θεωρητικές προσεγγίσεις- την ψυχαναλυτική ( Franz Alexander, Francoise Dolto, Joyce McDougall), την εναλλακτική ιατρική ( κινέζικη ιατρική και ομοιοπαθητική) και τις σύγχρονες ψυχολογικές έρευνες σε ασθενείς που νοσούν. Οι ασθένειες που θα παρουσιαστούν όσον αφορά τα ψυχολογικά χαρακτηριστικά τους είναι τα καρδιαγγειακά νοσήματα ( υπέρταση και στεφανιαία νόσος), η ρευματοειδής αρθρίτιδα, το άσθμα, η ελκώδης κολίτιδα, το έλκος, οι ημικρανίες και ο καρκίνος. Επιπλέον, τα μέλη του σεμιναρίου θα έχουν την ευκαιρία να συμμετέχουν σε βιωματικές ασκήσεις σχετικά με τα συμπτώματα από τα οποία πάσχουν.
Σε αυτό το σεμινάριο θα παρουσιαστεί η δουλειά της Γαλλίδας ψυχαναλύτριας Francoise Dolto η οποία χαρτογράφησε τον τρόπο με τον οποίο βιώνουμε το σώμα μας από τη στιγμή της γέννησής μας. Θα παρουσιαστούν περιπτώσεις ψυχοσωματικών προβλημάτων στην παιδική ηλικία ή στην ενήλικη ζωή που έχουν τις ρίζες τους στην ασυνείδητη εικόνα του σώματος του πάσχοντα.
Σύμφωνα με την Klein το παιδί βιώνει το Οιδιπόδειο πολύ πριν από την ηλικία των 3-5 ετών που ορίζει ο Freud. Στόχος του κλινικού εργαστηρίου είναι να εισάγει τους συμμετέχοντες στα βαθύτερα στρώματα του ψυχισμού και της βρεφικής σεξουαλικότητας μέσα από τη διερεύνηση του αρχαϊκού πυρήνα του Οιδιπόδειου συμπλέγματος, την εξερεύνηση του εσωτερικού σώματος της μητέρας από το βρέφος και τις φαντασιώσεις του γύρω από τη σεξουαλική σχέση των γονέων.
Μέσα από βιωματικές ασκήσεις, ανάλυση ονείρων και παρουσίαση περιστατικών ανάλυσης μικρών παιδιών, θα εξερευνήσουμε την πρωταρχική σκηνή, τη συμπλοκή γονεϊκή μορφή και την έννοια του claustrum του Meltzer.
Επιπλέον, θα αναφερθούμε στον μύθο του Μινώταυρου από τη σκοπιά της Κλαϊνικής προσέγγισης, και θα δούμε τον τρόπο με τον οποίο έχουμε τοποθετηθεί απέναντι στα φαντασιωσικά τέρατα της βρεφικής μας ηλικίας.
Το Ινστιτούτο Ψυχολογίας και Υγείας προσφέρει ένα 6ωρο διαδραστικό εργαστήριο στο οποίο οι συμμετέχοντες μπορούν να θέσουν τα ερωτήματά τους στον τομέα της ψυχοθεραπείας.
Τα ερωτήματα περιστρέφονται σε 2 άξονες.
Α. Κομβικά ζητήματα στην ψυχοθεραπεία, όπως:
Ποια είναι το πιο συνηθισμένα προβλήματα που συναντάμε στην ψυχοθεραπεία?
Ποιος είναι ο ρόλος του θεραπευτή?
Γιατί υπάρχουν τόσες διαφορετικές προσεγγίσεις?
Πώς αντιμετωπίζουμε μια κατάσταση κρίσης?
Β. Την κατάλληλη προετοιμασία των υποψήφιων θεραπευτών/τριών, όπως:
Πόσος χρόνος απαιτείται για μπορέσουμε να ασκήσουμε το επάγγελμα με επάρκεια?
Ποιοι είναι οι κίνδυνοι του επαγγέλματος?
Πώς ξέρουμε αν είμαστε κατάλληλοι για να ασκήσουμε αυτό το επάγγελμα?
Πόσο απαραίτητη είναι η προσωπική θεραπεία?
Η κάθε συμμετέχουσα μπορεί να θέσει το δικό της, προσωπικό, ερώτημα σε κάθε άξονα για να απαντηθεί κατά τη διάρκεια του εργαστηρίου.
Στο εργαστήριο γίνονται δεκτοί τελειόφοιτοι και απόφοιτοι Τμημάτων Ψυχολογίας, καθώς και νέοι θεραπευτές/τριες.
Στόχος σεμιναρίου: Πολλοί θεραπευτές ανακαλύπτουν ότι μέσα σε κάθε ενήλικο πελάτη κρύβεται ένα μικρό παιδί, το οποίο έχει τις δικές του ανάγκες και το οποίο προσπαθεί να επουλώσει τα δικά του τραύματα. Στο σεμινάριο αυτό θα δούμε μέσα από πραγματικές περιπτώσεις τον τρόπο με τον οποίο ένας θεραπευτής μπορεί να προσεγγίσει αυτό το εσωτερικό παιδί και τα προβλήματα που μπορεί να συναντήσει στην προσπάθεια επικοινωνίας μαζί του.
Η απώλεια είναι αναπόσπαστο μέρος της ανθρώπινης μοίρας και η επίδρασή της είναι πολύ μεγαλύτερη και βαθύτερη από τον τρόπο που την προσεγγίζει οποιαδήποτε ψυχολογική θεωρία. Οι θεραπευτές προσπαθούν να βοηθήσουν τους πελάτες “να επεξεργαστούν” την απώλεια.
Έχουν όμως όλοι οι πελάτες την ικανότητα να επεξεργαστούν τα βιώματά τους;
Υπάρχουν απώλειες που δεν είναι δυνατόν να τις αφομοιώσουμε;
Πώς είναι να ζεις συνέχεια με πόνο ή με μια χρόνια ασθένεια ή αναπηρία;
Σε αυτό το σεμινάριο θα δούμε τα διαφορετικά είδη απώλειας (τραυματική, διάχυτη, αναμενόμενη) και την επίδρασή τους στη ζωή μας. Θα εξετάσουμε τη διαδικασία του πένθους και τη δυσκολία πολλών ατόμων να πενθήσουν και θα διερευνήσουμε τις συνθήκες εκείνες που διευκολύνουν τη διαδικασία του πένθους και εκείνες που τη δυσχεραίνουν.
Ένα μικρό παιδί βρίσκεται συχνά αντιμέτωπο μεμικρές και μεγάλες απώλειες πολύ νωρίς στη ζωή του.
Η μητέρα που φεύγει για να πάει στη δουλειά, το ζωάκι που πεθαίνει, ένα διαζύγιο, μια ασθένεια, ένας θάνατος. Οι απώλειες στα παιδιά, αν δεν μιληθούν ώστε να γίνουν κατανοητά, μπορούν να λειτουργήσουν τραυματικά και να αφήσουν αποτύπωμα στον ψυχισμό του που θα το συνοδεύει και στην ενήλικη ζωή του. Πολλά από τα συμπτώματα των ενηλίκων ( δυσκολίες με τον ύπνο, κρίσεις πανικού, φοβίες, καταθλίψεις, εξαρτήσεις, προβλήματα στις σχέσεις) κρύβουν από πίσω ένα ανεπίλυτο και παγωμένο πένθος.
Τον τρόπο που βιώνουν τα παιδιάμια απώλεια ανάλογα με την ηλικία τους.
Τη στήριξη που χρειάζονται έτσι ώστε να μετασχηματίσουν μια δύσκολη εμπειρία σε αυθεντικήψυχική ανθεκτικότητα.
Τον τρόπο με τον οποίο δουλεύουμε με ενήλικες που έχουν παγωμένα πένθη από την παιδική και εφηβική τους ηλικία.
Σε ποιους απευθύνεται?
Οι γνώσεις που προσφέρονται σε αυτό το κλινικόεργαστήριο – σεμινάριο Ψυχολογίας είναι χρήσιμες τόσο για παιδαγωγούς και θεραπευτές παιδιών όσο και ενηλίκων. Επιπλέον, μας δίνουν χρήσιμα εργαλεία για τον τρόπο αντιμετώπισης μιας απώλειας στη ζωή ενός παιδιού. Μπορείτε να φέρετε και δικά σας περιστατικά για συζήτηση. Το εργαστήριο είναι ανοιχτό σε όλους όσους ασχολούνται με τη θεραπεία ενηλίκων και παιδιών, όπως και όσους ασχολούνται γενικά με παιδιά (κοινωνικούς λειτουργούς, εκπαιδευτικούς κλπ). To εργαστήριο θα διεξαχθεί μέσω της πλατφόρμας zoom, η διάρκειά του είναι 12 ώρες και δίνεται βεβαίωση παρακολούθησης.
Για οποιαδήποτε ερώτηση και αιτήσεις συμμετοχής για το κλινικό εργαστήριο και άλλα σεμινάρια ψυχολογίας καλέστε στο τηλέφωνο 2310 851 343 ή στείλτε email στην διεύθυνση ipsy@otenet.gr – Τάνια Αναγνωστοπούλου, Ph.D., Κλινική Ψυχολόγος.