Τεχνικές φαντασίας με ιατρικά και ψυχοσωματικά προβλήματα
Στόχος σεμιναρίου: Πoλλοί ασθενείς με σωματικά προβλήματα δυσκολεύονται να αναγνωρίσουν ή να εκφράσουν συναισθήματα μέσα από λέξεις, να εντοπίσουν τη σχέση του προβλήματος με τις ιδιαίτερες συναισθηματικές και διαπροσωπικές τους δυσκολίες, ή να κατανοήσουν σε βάθος τι τους συμβαίνει. H φαντασία αποτελεί μια ιδιαίτερα χρήσιμη προσέγγιση σε αυτήν την περίπτωση, και οι συμμετέχοντες διδάσκονται μέσα από βιωματικές ασκήσεις τρόπους με τους οποίους μπορούν να διερευνούν τον εσωτερικό κόσμο του ασθενή, το συμβολικό νόημα που επενδύει στα συμπτώματά του, καθώς και τρόπους αλλαγής μέσα από την καθοδηγούμενη φαντασία.
Οι ψυχοθεραπευτές συχνά πιστεύουν πως, επειδή οι ίδιοι έχουν μια προσωπική ηθική, αυτόματα θα συμπεριφερθούν ηθικά και στο επαγγελματικό τους πλαίσιο. Επιπλέον, θεωρούν ότι τα ηθικά ζητήματα εμφανίζονται σπάνια, συνήθως με τη μορφή μιας κρίσης και ότι υπάρχει μία μόνο σωστή απάντηση στην κάθε περίπτωση. Ωστόσο, η τήρηση του απορρήτου, ιδιαίτερα όταν εργαζόμαστε με παιδιά, οικογένειες ή ζευγάρια, η χαλάρωση και η παραβίαση των ορίων της θεραπείας, τυχόν παράλληλες σχέσεις θεραπευτή-πελάτη καθώς και η αυτοαποκάλυψη του θεραπευτή αποτελούν καθημερινές δεοντολογικές προκλήσεις που ενδέχεται να δυναμιτίσουν τη θεραπεία. Σε αυτό το workshop θα συζητήσουμε πραγματικά περιστατικά που αφορούν συνηθισμένα ηθικά διλήμματα και θα αναφερθούμε στους πλέον κατάλληλους θεραπευτικούς χειρισμούς για την πρόληψη ή τη διευθέτησή τους.
Στόχος σεμιναρίου: Πολλοί θεραπευτές ανακαλύπτουν ότι μέσα σε κάθε ενήλικο πελάτη κρύβεται ένα μικρό παιδί, το οποίο έχει τις δικές του ανάγκες και το οποίο προσπαθεί να επουλώσει τα δικά του τραύματα. Στο σεμινάριο αυτό θα δούμε μέσα από πραγματικές περιπτώσεις τον τρόπο με τον οποίο ένας θεραπευτής μπορεί να προσεγγίσει αυτό το εσωτερικό παιδί και τα προβλήματα που μπορεί να συναντήσει στην προσπάθεια επικοινωνίας μαζί του.
Δυστυχώς, παρά τις προσπάθειές μας, ορισμένες θεραπείες δεν πάνε καλά. Είτε νιώθουμε πως έχουμε “ κολλήσει” είτε η θεραπευόμενη, με πρόσχημα την έλλειψη χρόνου ή χρημάτων, σταματάει πρόωρα τη θεραπεία. Σε αυτή τη συνάντηση, θα διερευνήσουμε αρχικά τις συνθήκες εκείνες, οι οποίες είναι ορατές από την αρχή και από τις οποίες προκύπτει μια δυσμενής πρόγνωση για θεραπεία. Κατόπιν θα συζητήσουμε μέσα από πραγματικά περιστατικά τις θεραπευτικές επιπτώσεις- θετικές ή αρνητικές- που έχουν ορισμένα ζητήματα τα οποία ανακύπτουν σχεδόν σε κάθε θεραπεία:
Η αυτο-αποκάλυψη της θεραπεύτριας Η σωματική επαφή με τον πελάτη Η εξιδανίκευση της θεραπεύτριας Η μητρική στάση της θεραπεύτριας Οι συμμετέχοντες μπορούν να φέρουν δικά τους περιστατικά για συζήτηση.
Ένα μικρό παιδί βρίσκεται συχνά αντιμέτωπο μεμικρές και μεγάλες απώλειες πολύ νωρίς στη ζωή του.
Η μητέρα που φεύγει για να πάει στη δουλειά, το ζωάκι που πεθαίνει, ένα διαζύγιο, μια ασθένεια, ένας θάνατος. Οι απώλειες στα παιδιά, αν δεν μιληθούν ώστε να γίνουν κατανοητά, μπορούν να λειτουργήσουν τραυματικά και να αφήσουν αποτύπωμα στον ψυχισμό του που θα το συνοδεύει και στην ενήλικη ζωή του. Πολλά από τα συμπτώματα των ενηλίκων ( δυσκολίες με τον ύπνο, κρίσεις πανικού, φοβίες, καταθλίψεις, εξαρτήσεις, προβλήματα στις σχέσεις) κρύβουν από πίσω ένα ανεπίλυτο και παγωμένο πένθος.
Τον τρόπο που βιώνουν τα παιδιάμια απώλεια ανάλογα με την ηλικία τους.
Τη στήριξη που χρειάζονται έτσι ώστε να μετασχηματίσουν μια δύσκολη εμπειρία σε αυθεντικήψυχική ανθεκτικότητα.
Τον τρόπο με τον οποίο δουλεύουμε με ενήλικες που έχουν παγωμένα πένθη από την παιδική και εφηβική τους ηλικία.
Σε ποιους απευθύνεται?
Οι γνώσεις που προσφέρονται σε αυτό το κλινικόεργαστήριο – σεμινάριο Ψυχολογίας είναι χρήσιμες τόσο για παιδαγωγούς και θεραπευτές παιδιών όσο και ενηλίκων. Επιπλέον, μας δίνουν χρήσιμα εργαλεία για τον τρόπο αντιμετώπισης μιας απώλειας στη ζωή ενός παιδιού. Μπορείτε να φέρετε και δικά σας περιστατικά για συζήτηση. Το εργαστήριο είναι ανοιχτό σε όλους όσους ασχολούνται με τη θεραπεία ενηλίκων και παιδιών, όπως και όσους ασχολούνται γενικά με παιδιά (κοινωνικούς λειτουργούς, εκπαιδευτικούς κλπ). To εργαστήριο θα διεξαχθεί μέσω της πλατφόρμας zoom, η διάρκειά του είναι 12 ώρες και δίνεται βεβαίωση παρακολούθησης.
Για οποιαδήποτε ερώτηση και αιτήσεις συμμετοχής για το κλινικό εργαστήριο και άλλα σεμινάρια ψυχολογίας καλέστε στο τηλέφωνο 2310 851 343 ή στείλτε email στην διεύθυνση ipsy@otenet.gr – Τάνια Αναγνωστοπούλου, Ph.D., Κλινική Ψυχολόγος.
Πολλά παιδιά μεγαλώνουν σε δυσμενείς οικογενειακές συνθήκες: εκτίθενται επανειλημμένα σε σκηνές βίας ανάμεσα στους γονείς και συχνά βιώνουν ένα δύσκολο διαζύγιο.
Σε αυτό το σεμινάριο θα διερευνήσουμε τα ακόλουθα ερωτήματα:
Ποιες είναι οι μακροπρόθεσμες επιπτώσεις μιας τέτοιας συνθήκης για τα παιδιά;
Τι είδους σχέσεις συνάπτουν στην ενήλικη ζωή τους και πώς λειτουργούν οι ίδιοι σαν γονείς;
Τι μπορούμε να πούμε στους γονείς που χωρίζουν για να μετριάσουμε τις επιπτώσεις του διαζυγίου στα παιδιά;
Στο πρώτο μέρος του σεμιναρίου θα αναφερθούμε στα πορίσματα σημαντικών ερευνών που παρακολούθησαν τα παιδιά του διαζυγίου για αρκετά χρόνια, καθώς και τις έρευνες παρέμβασης στη διαζευγμένη οικογένεια για να βοηθήσουν τα παιδιά να προσαρμοστούν καλύτερα στη νέα τους ζωή.
Στο δεύτερο μέρος θα αναφερθούμε σε κλινικά περιστατικά ενηλίκων που βίωσαν οικογενειακή βία κατά την παιδική τους ηλικία, καθώς και τρόπους παρέμβασης στο σχολείο και την οικογένεια για τη στήριξη των παιδιών που βιώνουν αυτήν τη στρεσογόνο συνθήκη στη ζωή τους.
Για ποιο λόγο αρρωσταίνουμε? Για ποιο λόγο πάσχουμε από τη συγκεκριμένη ασθένεια? Αυτό το σεμινάριο επιχειρεί να απαντήσει σε αυτά τα ερωτήματα χρησιμοποιώντας διαφορετικές θεωρητικές προσεγγίσεις- την ψυχαναλυτική ( Franz Alexander, Francoise Dolto, Joyce McDougall), την εναλλακτική ιατρική ( κινέζικη ιατρική και ομοιοπαθητική) και τις σύγχρονες ψυχολογικές έρευνες σε ασθενείς που νοσούν. Οι ασθένειες που θα παρουσιαστούν όσον αφορά τα ψυχολογικά χαρακτηριστικά τους είναι τα καρδιαγγειακά νοσήματα ( υπέρταση και στεφανιαία νόσος), η ρευματοειδής αρθρίτιδα, το άσθμα, η ελκώδης κολίτιδα, το έλκος, οι ημικρανίες και ο καρκίνος. Επιπλέον, τα μέλη του σεμιναρίου θα έχουν την ευκαιρία να συμμετέχουν σε βιωματικές ασκήσεις σχετικά με τα συμπτώματα από τα οποία πάσχουν.